W jaki sposób prawidłowo rozliczyć sprzedaż bazy klientów po likwidacji działalności gospodarczej
PROBLEM
W latach 2016–2021 prowadziłam jednoosobową działalność gospodarczą zajmującą się pośrednictwem ubezpieczeniowym. W grudniu 2021 r. działalność została zamknięta, natomiast baza danych klientów jednego z towarzystw ubezpieczeniowych została — na podstawie umowy przedwstępnej zawartej w grudniu 2020 r. — sprzedana z zachowaniem wszelkich przepisów RODO. Baza klientów nie stanowiła składnika majątku firmy: nie była ujęta w wartościach niematerialnych i prawnych, ani nie poniesiono kosztów jej wytworzenia. Została stworzona wyłącznie w wyniku mojej pracy i pozyskiwania klientów. Warunkiem zawarcia umowy przyrzeczonej było utrzymanie określonego poziomu sprzedaży z tej bazy przez 5 lat. Podpisanie właściwej umowy sprzedaży ma nastąpić w grudniu 2025 r. Czy w takiej sytuacji mogę sprzedać bazę klientów na podstawie umowy sprzedaży jako osoba prywatna? Czy też sprzedaż bazy klientów, mimo zamknięcia działalności, powinna być traktowana jako sprzedaż składnika związana z zakończoną działalnością gospodarczą?
