Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2023-04-19

Poradnia ze sprawozdawczości

Regionalna izba obrachunkowa podważyła sprawozdanie jednostkowe Rb-27S urzędu miasta. Chodzi o wykazanie w kolumnie 9 (zaległości) kwot rzekomo zawyżonych o 30 tys. zł. Są to opłaty za śmieci z terminem płatności na koniec 2022 r. Czy zarzut jest uzasadniony?

W pytaniu chodzi zapewne o opłaty, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z art. 6h tej ustawy wynika, kto ma taką opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone nieruchomości lub lokale. Wspomniana opłata stanowi dochód budżetu gminy. Dochód ten podlega szczególnym rozwiązaniom finansowym, co ma potwierdzenie w przepisach zawartych w art. 6r ww. ustawy. Z treści tego artykułu wynika m.in., że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy. Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi odpowiednio gmina lub związek międzygminny gromadzą na wyodrębnionym rachunku bankowym.

Co istotne w kontekście podanego zapytania, w przypadku gdy wspomniane opłaty są terminowo wpłacane przez właścicieli nieruchomości, to nie stanowią one zaległości. Ma to istotne znaczenie dla realizacji obowiązków sprawozdawczych, w tym sprawozdania Rb-27S. W tym kontekście na uwagę zasługuje rozporządzenie ministra finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w tym w szczególności zawarte w załączniku nr 37, czyli „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”. Zgodnie z par. 3 ust. 1 pkt 6 tej instrukcji sprawozdanie jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, sporządza się na podstawie danych z ewidencji księgowej w sposób następujący:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00