Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-11-20

aktualności

Black Friday to zastosowanie w księgach nowego KSR nr 15

Wyprzedaże mają wpływ na rozliczanie przychodów i dlatego trzeba do nich stosować tegoroczny Krajowy Standard Rachunkowości nr 15. To w nim, a nie w ustawie o rachunkowości, znajdziemy wskazówki dotyczące np. ujmowania skutków udzielanych rabatów oraz rozliczania programów lojalnościowych

Listopad to przygotowanie do sprzedażowego szczytu w sklepach, a także czas wyprzedaży. Wtedy jednostki prowadzące pełne księgi rachunkowe muszą pamiętać o prawidłowym ujęciu takich zdarzeń powiązanych z akcją sprzedażową. Należy w tej sytuacji rozważyć zarówno potencjalne skutki obniżania cen, jak i konsekwencje udzielania rabatów i uczestnictwa klientów w programach lojalnościowych.

Należy przypomnieć, że ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 295; dalej: u.r.) nie zawiera szczególnych przepisów związanych z zasadami ujmowania przychodów i kosztów ponoszonych w związku z wyprzedażami. Lukę tę zapełnia nowy Krajowy Standard Rachunkowości nr 15 „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” (Dz.Urz. MF z 2022 r. poz. 81; dalej: KSR nr 15), który obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Zawiera on wskazówki przede wszystkim dotyczące ujmowania skutków udzielanych rabatów dla klientów oraz rozliczania programów lojalnościowych. Wskazane zostały w nim reguły, którymi powinny kierować się jednostki, by ująć przychody zgodnie z zasadą memoriału i współmierności przychodów oraz kosztów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00