Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-02-13

Bezpieczeństwem państwa nie da się uzasadnić wszystkiego

Budowa Krajowego Centrum Przetwarzania Danych z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych może oznaczać naruszenie prawa unijnego

Budowa Krajowego Centrum Przetwarzania Danych jest bez wątpienia jedną z ważniejszych inwestycji związanych z cyberbezpieczeństwem zasobów publicznych w Polsce. Inwestycji gigantycznej, bo jej wartość ocenia się na 1 mld zł. Nie dziwi więc, że uchwalono specjalną ustawę o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1501; dalej: KCPD, centrum, ustawa o KCPD). W naszej ocenie wymaga ona jednak nowelizacji, w szczególności w zakresie procedur zakupowych, które znajdą zastosowanie do realizacji projektu.

Zgodnie z przyjętymi założeniami realizacja KCPD ma charakter kompleksowy i w ramach projektu mają zostać wybudowane w województwie mazowieckim trzy obiekty przetwarzania danych o powierzchni 2000 mkw. każdy. W dalszej perspektywie przewiduje się możliwość powstania kolejnych budynków. Inwestycje w ramach centrum mają charakter bardzo szeroki i dotyczą wybudowania zupełnie nowych obiektów wraz z ich pełnym wyposażeniem w infrastrukturę techniczną, a także powstania instalacji odnawialnych źródeł energii i wodoru wraz z przyłączami, uzbrojenia terenu i przyłączy energetycznych. Budowa KCPD obejmie też inwestycje towarzyszące, w tym drogi dojazdowe, magazyny energii i paliwa oraz obiekty zaplecza organizacyjnego i technicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00