Jak rozliczyć w VAT i CIT opłatę za spóźnione anulowanie rezerwacji w hotelu
X spółka z o.o. (podatnik VAT czynny), w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługi hotelowe, które są opodatkowane VAT na zasadach ogólnych. Spółka oferuje noclegi z możliwością zmiany lub anulowania rezerwacji noclegu na dzień lub kilka dni przed przyjazdem (co do zasady są to droższe opcje). Pani Anna 16 czerwca 2025 r. zarezerwowała noclegi od 2 do 5 lipca, w związku z czym została dokonana preautoryzacja na jej karcie kredytowej. Klientka odwołała 2 lipca 2025 r. rezerwację, ale zrobiła to za późno (z uchybieniem terminu), dlatego spółka w tym samym dniu pobrała od niej opłatę za spóźnione anulowanie rezerwacji w hotelu w wysokości 324 zł. Spółka rozlicza VAT i CIT na zasadach ogólnych (JPK_V7M, miesięczne zaliczki na CIT). Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy, a właściwą dla niej stawką CIT jest 19 proc. Pomiędzy spółką a panią Anną nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Jak spółka powinna rozliczyć pobraną opłatę za spóźnione anulowanie rezerwacji w hotelu na gruncie VAT i CIT? ©℗
VAT
Opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), a towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
