Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Koszty reklamy i reprezentacji - wybrane zagadnienia

Kwestia zaliczania wydatków na reklamę i reprezentację do kosztów uzyskania przychodów jest poważnym źródłem sporów podatników z organami podatkowymi. Wynika to z faktu, iż tematyka ta jest bardzo szeroka i wielopłaszczyznowa, a ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wspomina tylko, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy). Tak więc - mimo całej złożoności zagadnień związanych z kosztami reklamy i reprezentacji - przepisy podatkowe wypowiadają się na ten temat bardzo pobieżnie. Dlatego też konieczne jest odwołanie się do potocznego znaczenia tych terminów, bogatego orzecznictwa sądowego oraz ministerialnych interpretacji, a także indywidualne rozpatrywanie każdego stanu faktycznego.

DEFINICJA REKLAMY
Zgodnie z definicją podaną przez Słownik współczesnego języka polskiego1, reklama to napis, rysunek, plakat, audycja radiowa, telewizyjna itp. służące zachęceniu klienta do kupna towaru, korzystania z usługi oferowanej przez producenta lub sprzedawcę; oddziaływanie polegające na perswazji oraz na kształtowaniu opinii, gustów klienta, stosowane przez producenta i sprzedawcę w celu takiego poinformowania klienta o towarze czy usłudze, aby wzbudzić jego zainteresowanie i nakłonić go do kupna. Reklama to działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług2.
Próbę zdefiniowania pojęcia „reklama” podejmowały wielokrotnie: orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz pisma Ministerstwa Finansów. I tak, w wyroku z 10 listopada 1999 r. (sygn. akt I SA/Lu 1030/98) Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił: „Pojęcie »reklama« oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego”.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00