Personel i Zarządzanie 5/2003 z 01.03.2003, str. 32
Data publikacji: 30.06.2018
Opis dla sukcesu (2)
W pierwszej części artykułu omówiliśmy elementy opisu stanowiska pracy - pole pracy, zadania, uprawnienia, odpowiedzialność, profil kwalifikacyjny wymagań oraz cele. Wskazaliśmy również obszary działalności przedsiębiorstwa, w jakich znajdują one zastosowanie jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi.* Czy w polskich firmach właściwie wykorzystuje się to narzędzie? Jakie błędy są popełniane w tworzeniu opisu stanowisk pracy i co mają zrobić właściciele przedsiębiorstw, aby się ich ustrzec?
Małgorzata CZERSKA
Autorka - dr hab. - jest profesorem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
Ryszard RUTKA
Autor - prof. zw. dr hab. - jest pracownikiem naukowym Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
Kontakt: zroiz@panda.bg.univ.gda.pl
Można wyróżnić kilka podstawowych zasad opisu stanowiska pracy. Ponieważ dotyczy zadań i obowiązków - sposób jego tworzenia pozostaje niezmienny bez względu na mianowaną osobę. Opis jest dokumentem znormalizowanym, który ułatwia przeprowadzenie badań porównawczych między poszczególnymi stanowiskami pracy. To narzędzie identyfikując wartość dodaną w firmie pomaga bezpośredniemu przełożonemu kontrolować efekty pracy osoby zatrudnionej na danym stanowisku. Przed zastosowaniem tego narzędzia warto określić kompetencje osób i zarządu firmy dotyczące budowy opisów stanowisk pracy (zobacz tabelę 1).
Tabela 1. Określenie kompetencji pracowników, którzy sporządzają opisy stanowisk pracy | |||||||
Działania | Zarząd | Dyrektor ds. personalnych | Specjalista ds. opisów | Kierownicy komórek org. | Zespół ds. opisów pracy | Pracownik wykonujący dane zadanie | |
