Personel i Zarządzanie 3/2004 z 01.03.2004, str. 59
Data publikacji: 03.07.2018
Musimy się zrozumieć
Komunikacja w firmie to coś więcej niż przekazywanie informacji, myśli, znaczeń i zdarzeń. Niedostrzeganie różnic między ludźmi - to główna przyczyna jej złej kondycji w organizacji. Co zatem musi zrobić menedżer, aby pracować skutecznie z osobami różnymi od siebie? W jaki sposób może zdobyć umiejętność skutecznego komunikowania się? - od tego przecież zależy czy będzie właściwie zarządzał firmą, realizował jej zadania i odnosił sukcesy.
Mirosław Skalski
Autor jest doktorem nauk technicznych, absolwentem studiów ekonomicznych i technicznych, wykładowcą Politechniki Rzeszowskiej i Uniwersytetu Rzeszowskiego; jest doradcą i ekspertem z zakresu organizacji i zarządzania.
Marta Gawrońska
Autorka jest absolwentką Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; pracuje w międzynarodowej instytucji finansowej.
Kontakt: mska@prz.rzeszow.pl
Komunikowanie się jest złożonym i skomplikowanym procesem. Główną rolę odgrywają w nim osoby bezpośrednio uczestniczące w procesie oraz ciągle zmieniające się otoczenie oraz sytuacje, w których te procesy przebiegają. Odmienny przebieg, inny charakter i inne czynniki wpływają, gdy komunikujemy się w rodzinie, w pracy, w czasie wypoczynku, a zupełnie inaczej, jeżeli komunikujemy się w sytuacji wysoko emocjonalnej, czy stresowej. Pomimo ogromnego znaczenia, proces komunikowania się ludzi jest tym elementem zarządzania, który w przeciwieństwie do innych, nie ulegał usprawnieniom. Radykalnie zmieniają się jedynie techniki i formy przekazu.
Chcemy skupić się na aspektach decydujących o procesach komunikacji w organizacji, tj.: pomiędzy przełożonymi a podwładnymi, między podwładnymi, między przełożonymi, oraz na linii organizacja - otoczenie. Szczególnie uwzględnione zostaną te elementy procesów komunikacji, które dotyczą umiejętności interpersonalnych, cech i stylów zachowań. Te elementy bowiem decydują o skuteczności i efektywności komunikacji oraz mają ścisły związek z kierowaniem i przewodzeniem.
