Personel i Zarządzanie 6/2004 z 01.06.2004, str. 52
Data publikacji: 01.07.2018
Uwaga na manipulacje!
Każdy z nas - bez względu na zajmowane stanowisko czy rodzaj wykonywanej pracy - występuje w różnych sytuacjach w roli negocjatora. Negocjujemy z podwładnymi i z przełożonymi, z klientami i współpracownikami firmy. Praktyka wskazuje, że w wielu sytuacjach zawodowych spotykamy nieetycznych negocjatorów. Uzasadnione jest zatem poznanie różnych sposobów manipulowania wykorzystywanych w negocjacjach - tylko taka wiedza pozwala nam skutecznie bronić się przed przebiegłością i nieuczciwością nierzetelnych partnerów.
Joanna Moczydłowska
Autorka jest pracownikiem naukowym Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.
Kontakt: joan@goniadz.org.pl
Niewiele osób, mimo iż jest to proces tak powszechny w naszym życiu, może określić się mianem profesjonalnego negocjatora. Wynika to stąd, że negocjacje są trudne, bo ludzie, którzy je prowadzą są zawsze w jakimś stopniu nieprzewidywalni. Wnoszą do pertraktacji nie tylko merytoryczną wiedzę i fakty, ale także bogactwo swojej osobowości i doświadczeń, których druga strona nie jest w stanie do końca poznać i zrozumieć.
DEFINICJA:
- to każda rozmowa, której celem jest uzgodnienie wspólnego stanowiska w danej sprawie; negocjacje to też każda rozmowa, w której przynajmniej jeden z partnerów próbuje osiągnąć konkretny cel. To dążenie do ustalenia wspólnego punktu widzenia i dopasowania różnych działań w sposób bezkonfliktowy. Negocjacje to sekwencja wzajemnych posunięć - ofert i ustępstw - poprzez które strony dążą do osiągnięcia możliwie korzystnego rozwiązania częściowego konfliktu interesów. Termin „sekwencja posunięć” oznacza nie tylko wymianę słów, czy wypowiedzi przy negocjacyjnym stole, ale też towarzyszące im działania, niekiedy znacząco determinujące wyniki rozmów.
