Personel i Zarządzanie 7/2004 z 01.07.2004, str. 8
Data publikacji: 29.06.2018
Cel opisu: realizacja strategii
Czytelnicy pytają:
Podczas audytu w naszej firmie audytor zażądał sporządzenia opisów stanowisk pracy. Pytałam kolegów z innych firm i każdy ma to zrobione inaczej. Czy istnieje jakiś standard opisu stanowiska pracy? Jakie elementy są tu konieczne, a jakie tylko uzupełniające? Na ile szczegółowy musi być taki opis? Jakie konsekwencje może mieć zastosowanie wzorca z innej firmy?
Radzi Alicja Nowicka, dyrektor ds. personalnych ORFE SA
Opis stanowiska to podstawowe narzędzie HRM służące także jako baza do budowania pozostałych systemów zarządzania personelem - np. systemu wartościowania pracy, wynagrodzeń, motywacji, rekrutacji, celów i wyników pracy, rozwoju.
W zależności od struktury
Formy opisów stanowisk zależą od charakteru procedur, które obowiązują w konkretnej firmie. W zależności od strategii firmy, fazy jej rozwoju, a także stylu zarządzania, opisy te mogą być:
• zdefiniowane precyzyjnie - jeśli struktura jest hierarchiczna, a procedury sztywne lub
• zdefiniowane jako role określone ramowo - przy płaskich strukturach i procedurach elastycznych, umożliwiających reagowanie na pojawiające się wyzwania, oraz w przypadku struktur płynnych, dostosowywanych do potrzeb przez autokratycznego lidera.
Każda firma ma więc inaczej sporządzony opis stanowisk pracy, a konsekwencją bezpośredniego przeniesienia wzorca z innej organizacji może być jego niedostosowanie do potrzeb naszej firmy, a co za tym idzie - brak korzyści ze sporządzenia takich opisów. Będą one tkwiły w segregatorze na półce lub zostaną umieszczone w jakimś pliku w komputerze - zupełnie bezużyteczne. Nie sądzę, aby audytor, który zażądał od Czytelniczki sporządzenia opisów stanowisk pracy, był zadowolony z takiego efektu. Korzyść jest wtedy, gdy opisy stanowisk wspierają osiąganie celów strategicznych firmy.
