Personel i Zarządzanie 7/2005 z 01.07.2005 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 14]
Data publikacji: 01.07.2018
Dialog z załogą
W jakim celu chcemy przeprowadzić badanie opinii pracowników? Czego chcemy się dowiedzieć? W jakiej sytuacji taka analiza jest konieczna? Jak przeprowadzić badanie i jak wyznaczyć kolejne etapy? Jaką wybrać metodę? Czego unikać w trakcie całego procesu? To kilka podstawowych pytań, na które każda firma mająca w planie analizę nastrojów i oczekiwań personelu powinna sobie odpowiedzieć. Pomocne mogą tu być praktyczne doświadczenia polskiego oddziału firmy Siemens, która razem z AG „Test” Human Resources przez trzy lata prowadziła takie badania.
Siemens jest znaną firmą działającą nie tylko w dziedzinie telefonii mobilnej i telekomunikacji, ale również w sektorze medycznym, budowlanym, przemysłowym i transportowym. W Polsce ma swoje oddziały w kilku miastach, m.in. we Wrocławiu (gdzie zatrudnia 500 pracowników), Katowicach, Krakowie oraz w Gdańsku i Gdyni. Koncern funkcjonuje w wielu krajach, co powoduje, że w dużej mierze jest ukształtowany przez pracowników wywodzących się z różnych kultur lokalnych.
- Jesteśmy otwarci na dialog z zatrudnionymi u nas ludźmi. Chcemy wiedzieć, jakie są ich potrzeby, oczekiwania i jak oceniają pracę w naszym koncernie. Jak oceniają swoich przełożonych? To dla nas jest ważne, ponieważ motywacja pracowników zależy bezpośrednio od ich szefów, co potwierdzają liczne badania - mówi Andreas Rogge, menedżer HR w firmie Siemens.
Badania nastrojów i oczekiwań pracowników są tu więc elementem kultury organizacyjnej. Są powtarzane co roku. Tak też było w polskim oddziale firmy, gdzie badanie miało miejsce już po raz trzeci.
Pytania do liderów
Analiza nastrojów i oczekiwań pracowników jest prowadzona równolegle z badaniami opinii menedżerów - liderów firmy. W ankiecie skierowane do nich pytania dotyczą oceny aktualnie prowadzonych działań, wizji i planów na przyszłość, jest także miejsce na samodzielne podsumowanie osiągnięć z ostatnich dwunastu miesięcy. W Siemensie sformułowana jest charakterystyka lidera bazująca na czterech określeniach w języku angielskim:
