CZYLI DOKĄD ZMIERZA ŚWIAT SZKOLEŃ
Szkolenia - quo vadis?
Dzięki nowym narzędziom, nowym kompetencjom i nowym postawom czas, miejsce, forma, kanał komunikacji, ale także środowisko (społeczność), w której się uczymy, staną się coraz bardziej płynne i spersonalizowane. Ta płynność sprawi, że coraz trudniej będzie "ubrać" proces rozwojowy w ramy i kontrolować jego przebieg.
Marek Hyla
Autor jest członkiem Komisji ds. E-learningu przy Polskiej Izbie Firm Szkoleniowych, dyrektorem zarządzającym Centrum Technologii i Innowacji w House of Skills. Jest autorem książki "Przewodnik po e-learningu".
Kontakt: marek.hyla@weknowhow.pl
Obserwując rozwój rynku szkoleń w wiodących w tym zakresie krajach, można pokusić się o dość dobrze ugruntowane prognozy. Prognozy tego, jak ewoluować będą szkolenia w Polsce za rok, dwa czy pięć lat.
Zmiana modelu realizacji szkoleń
Spadek wartości inwestycji w rozwój pracowników nie jest wynikiem wyłącznie kryzysu. Wiele wskazuje na to, że kryzys przyspieszył tylko i pogłębił trend związany ze zmianą modelu realizacji procesów rozwojowych.
Wyniki badań przeprowadzonych pod koniec roku 2009 przez "Training Magazine" oraz American Society for Training and Development (2009 Training Industry Report) wskazują, że pomiędzy rokiem 2008 a 2009 liczba godzin szkoleń, które objęły pracowników, zwiększyła się niemal dwukrotnie (zobacz wykres 1) przy jednoczesnym, istotnym spadku (ok. 10 proc.) nakładów na szkolenia (zobacz wykres 2).
