Analiza rentowności firmy
Magia liczb (1)
Ocena kondycji finansowej firmy może być prowadzona z wykorzystaniem różnych metod i narzędzi. Analiza wskaźnikowa jest narzędziem najczęściej wykorzystywanym przez firmy.
Maria Kukurba
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, dyrektorem Instytutu Finansów i Rachunkowości. Jako wykładowca Polish Open University/Wyższej Szkoły Zarządzania współpracuje z Oxford Brookes University z Wielkiej Brytanii.
Kontakt:
maria.kukurba@pou.pl
Dokonując oceny kondycji finansowej firmy, nie zawsze jednak wiadomo, w jaki sposób obliczane wartości można wiązać z innymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Obszary analizy finansowej
W ramach oceny sytuacji finansowej firmy dokonuje się analizy czterech najważniejszych obszarów:
1) rentowności,
2) płynności,
3) efektywności zarządzania składnikami kapitału obrotowego oraz
4) analizy wypłacalności (zadłużenia).
Analiza rentowności
Analiza rentowności może być prowadzona w odniesieniu do różnego rodzaju zasobów. Najczęściej dotyczy analizy rentowności sprzedaży, majątku firmy oraz zaangażowanych kapitałów. Zarówno w odniesieniu do tego obszaru, podobnie jak zresztą w odniesieniu do innych rodzajów analiz, istnieje możliwość konstruowania wielu wskaźników pozwalających na ocenę sytuacji. Zróżnicowana jest również metodologia konstrukcji tych wskaźników. Nie ma jednego zestawu wskaźników, jak również jednej metodologii ich obliczania. Zasadniczą sprawą jest, aby stosowany zestaw wskaźników był taki sam w długim okresie. Istotne znaczenie ma również uwzględnianie porównywalnych okresów sprawozdawczych, to znaczy tych samych okresów o tym samych horyzoncie czasu. Poniżej w tabeli umieszczono przykładowy zestaw wskaźników rentowności.
