CO ROBIĆ, ABY PROJEKT SZKOLENIOWY BYŁ UDANY?
Zróbmy szkolenie
Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.
Agnieszka Piekarska
Autorka jest trenerem w AchieveGlobal.
Kontakt: agnieszka.piekarska@achieveglobal.pl
Zbieranie informacji o sytuacji i potrzebach szkoleniowych, czyli pełna analiza potrzeb szkoleniowych jest rodzajem badania, które pokazuje, czego potrzebują pracownicy w zakresie wiedzy i umiejętności, aby realizować aktualne cele organizacyjne. Opisuje lukę kompetencyjną i edukacyjną pomiędzy stanem posiadanym a pożądanym. Jest to proces składający się z różnego typu ankiet, kwestionariuszy, wywiadów i obserwacji. Wymaga jednak dużego nakładu czasu, angażuje wielu pracowników i jest dość skomplikowany. Zadanie to zwykle należy do kompetencji działów HR. Na ich podstawie przygotowuje się i wybiera szkolenia. Wyniki są również przydatne przy opracowywaniu długofalowych planów rozwojowych pracowników. Powinny być modyfikowane w świetle zbieranych na bieżąco informacji. Czasami w organizacjach, szczególnie dużych, spotyka się takie podejście, jednak często to do zadań firmy szkoleniowej należy zbadanie potrzeb szkoleniowych. Jest to konieczne, aby przygotować i poprowadzić szkolenie, które rozwiąże problemy organizacji i uczestników.
