W jaki sposób przyjmować krytykę?
W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?
PROBLEM
ODPOWIEDŹ
Umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych jest bardzo ważna na drodze do naszego rozwoju i doskonalenia. Idealną sytuacją jest, gdy ktoś przekazuje nam konstruktywną informację zwrotną, tj. odnosi się do naszego zachowania, a nie cech osobowości, potrafi być konkretny i rzeczowy oraz ma dobrą intencję, czyli jego komunikat ma na celu faktycznie pomóc nam w rozwoju. Jeśli jednak ktoś krytykuje nas w sposób nie do końca konstruktywny, tj. ocenia lub oskarża, generalizuje nasze zachowanie, używając zwrotów "ty zawsze", " ty nigdy", wtedy trudno jest odnaleźć w komunikacie elementy, które mogą służyć naszemu doskonaleniu. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet jeśli ktoś zamiast udzielać nam konstruktywnej informacji zwrotnej, po prostu nas krytykuje, powinniśmy wiedzieć, w jaki asertywny sposób poradzić sobie z tego typu komunikatami. Najpopularniejsze typy krytyki, z którymi możemy się spotkać, to: krytyka słuszna, częściowo słuszna, niesłuszna i aluzyjna.
