Komunikacja wewnętrzna w małej firmie - cele, funkcje, narzędzia
(Nie)widzialne połączenie (1)
W coraz większej liczbie małych i średnich firm docenia się znaczenie komunikacji. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorstw usługowych i handlowych, w których pracownicy wykonują swoje zadanie poza określonymi godzinami pracy lub w godzinach, w których nie działa tzw. administracja firmy. Narzędzia komunikacji wewnętrznej w małych i dużych organizacjach mogą się różnić, jednak w obu przypadkach mają służyć efektywnemu przepływowi informacji pożądanych z punktu widzenia realizacji celów firmy.
Małgorzata Grabus
Autorka jest psychologiem, doktorem nauk ekonomicznych, konsultantem ds. zarządzania personelem, wykładowcą w Wyższej Szkole Finansów i Administracji w Gdańsku.
Kontakt:
m.grabus@wp.pl
Kluczową sprawą staje się przekazywanie zarówno informacji płynących z góry, dotyczących nie tylko polityki firmy, ale i jej codziennego funkcjonowania, jak i informacji płynących od klientów, które mogą być kluczowe dla działań o charakterze strategicznym.
Kosztowne zaniedbania
Niewłaściwie funkcjonująca komunikacja wewnętrzna (za rzadka lub zbyt częsta, za mało konkretna lub zaniedbująca sprawy ogólne, przekazywanie za dużo lub za mało informacji itd.) staje się źródłem nieporozumień i konfliktów, a w konsekwencji - niepowodzeń firmy. Komunikacja nieuporządkowana, intuicyjna nie wspiera, a często wręcz przeszkadza w realizacji celów - rozprasza uwagę, zabiera czas, nakłada się na komunikaty niezbędne do prawidłowego działania. Dlatego też każda firma dąży do stworzenia optymalnego systemu komunikacji.
