Jak rozpoznać wypalenie zawodowe u pracownika i jak sobie z nim poradzić?
Kieruję kilkuosobowym zespołem konsultantów. Niedawno w trakcie spotkania działu jeden z moich pracowników stwierdził, iż czuje, że zaczyna się wypalać zawodowo. Stwierdzenie to bardzo mnie poruszyło i zastanawiając się nad tym, co powiedział, doszłam do wniosku, że faktycznie coraz więcej słyszy się i mówi o wypaleniu zawodowym, jednak nie sądziłam, że i mojego zespołu to będzie dotyczyć. Czy jest to swoista moda, czy już rzeczywisty problem? Czy jako menedżerowie potrafimy w porę rozpoznać, czy to, co się dzieje wśród naszych pracowników, to już jest wypalenie zawodowe, czy tylko chwilowy spadek formy?
PROBLEM
ODPOWIEDŹ
Samo pojęcie wypalenia zawodowego pojawiło się w 1974 r. i zostało sformułowane przez amerykańskiego psychoanalityka Herberta Freudenberga, który jako pierwszy opisał syndrom wypalenia zawodowego. Charakteryzuje się ono poczuciem psychicznego i fizycznego wyczerpania, niecierpliwością, nadmierną skłonnością do irytacji, połączoną z cynizmem i poczuciem chronicznego znudzenia, skłonnością do izolowana się i tłumienia emocji.
