Budowanie procesu szkoleniowego w Polskiej Grupie Dealerów - opis praktyki
Od oceny do szkolenia
Każda firma, bez względu na branżę, w zróżnicowany sposób podchodzi do systemu budowania szkoleń. Dla jednych podstawą całego procesu szkoleniowego jest identyfikacja potrzeb rozwojowych prowadzona w klasyczny ankietowy sposób. Dla innych są to obowiązkowe, wręcz narzucane tematy wynikające ze specyfiki branży oraz AC i DC. A dla jeszcze innych punktem kluczowym będą systemy ocen i proces ich przeprowadzania.
Tak jest właśnie w przypadku Grupy PGD, w której początkiem, a jednocześnie punktem zamknięcia procesu szkoleniowego jest coroczna ocena okresowa, przeprowadzana od listopada każdego roku. Teoretycznie nikogo ten fakt nie dziwi, lecz w Grupie PGD wyjątkowo traktuje się ten element zarządzania.
Identyfikacja źródeł i potrzeb
Ocena składa się niejako z dwóch etapów. Pierwszy jest omówieniem uzyskanych wyników, drugi etap to ocena rozwojowa. W czasie jej trwania, a w ramach identyfikacji potrzeb szkoleniowych, oczekuje się, że to pracownik będzie określał i przedstawiał wizję i kierunek swojego rozwoju. Jak pokazują doświadczenia, nie jest to takie łatwe. - - twierdzi szef działu HR Adam Kmak.
