Funkcjonowanie trenerów w Grupie Telekomunikacja Polska - studium przypadku
Trener na swoim (2)
W Grupie Telekomunikacja Polska po przejściu trenerów wewnętrznych z etatu na samozatrudnienie ich możliwości wzrosły. Już nie obsługują jednostek, do których byli wcześniej przypisani, ale uczestniczą w wewnętrznym rynku szkoleniowym Grupy TP liczącym ponad 20 tys. potencjalnych uczestników zajęć. Mogą też szkolić w innych - niekonkurencyjnych - firmach, konkurując na otwartym rynku, co nie tylko nie przeszkadza ich chlebodawcy, ale wręcz podnosi ich notowania.
Trenerzy realizatorzy uczestniczą w wewnętrznym rynku szkoleniowym Grupy TP. Są zapraszani do prowadzenia kursów przez szefów różnych jednostek organizacyjnych korporacji. Swoją dostępność określają, ustalając raz w miesiącu grafik szkoleń z menedżerami projektów zatrudnionymi w Wydziale Standaryzacji Szkoleń i Zarządzania Trenerami. Najwięcej i najbardziej intratnych zleceń kierowanych jest do tych, którzy wykazują się najwyższymi kompetencjami.
Weryfikacja kompetencji trenerów
Trenerzy początkowo podchodzili do nowatorskich pomysłów z dużym dystansem, ale z czasem zdecydowanie przekonywali się do nowej struktury. Kilku trenerów z najwyższymi kompetencjami porównywalnymi z trenerami zewnętrznymi z dobrych firm szkoleniowych weszła do ekstraklasy, czyli wąskiej grupy trenerów, których stawki za godzinę są porównywalne z rynkowymi. Ci, którzy byli dobrzy, przeszli do wyższych poziomów certyfikacji.
Certyfikacja trenerów
Dzięki certyfikacji kompetencje trenerów porównuje się według jednolitego profilu. Coroczna certyfikacja określa możliwość prowadzenia konkretnych szkoleń. Wyróżnia się trzy kategorie szkoleń: 1 - najprostsze, 2 - średnio zaawansowane, 3 - najbardziej zaawansowane. Każde szkolenie ma przypisaną kategorię. Ponadto istnieją cztery poziomy certyfikacji trenerów, w zależności od kompetencji: C, C+, B i A. Poziomy kompetencji określane podczas superwizji szkoleń (np. komunikatywność, wywieranie wpływu, relacje z ludźmi) są opisane wskaźnikami, poziomami zachowań. Superwizje polegają na obserwacji dwóch dni szkoleniowych danego trenera w okresie certyfikacyjnym (początkowo raz w roku, obecnie raz na dwa lata). Ta metoda sprawia, że wie on na bieżąco, co musi zrobić do następnej superwizji, żeby podnieść swój poziom. Ponadto dokonuje się również oceny rocznej współpracy. Firma zmierza tu trochę w stronę oceny 360 stopni, trener może wskazać klienta wewnętrznego, którego prosi o ocenę.
