Jak sobie radzić z trudnymi sytuacjami w pracy szkoleniowca?
Za kilka tygodni rozpoczynam pracę w dużym przedsiębiorstwie na stanowisku trenera biznesu. Do moich zadań należeć będzie projektowanie i prowadzenie szkoleń, a także badanie potrzeb rozwojowych oraz współpraca z menedżerami. Z opowiadań doświadczonych kolegów wiem, że jest to perspektywiczna i satysfakcjonująca praca, ale jednocześnie bardzo skomplikowana. Nie mam dużego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń i najbardziej obawiam się wystąpienia trudnych sytuacji w relacji z grupą. Co należy zrobić, aby się ich ustrzec?
PROBLEM
ROZWIĄZANIE
Rozpoczęcie pracy w roli trenera to niewątpliwie duże wyzwanie. Początkujący szkoleniowiec niejednokrotnie może mieć do czynienia z uczestnikami, którzy z nieznanych mu powodów będą utrudniać przeprowadzenie zajęć. Trener bez doświadczenia będzie miał zapewne trudność ze zrozumieniem, dlaczego tak się dzieje. Czasami sam będzie nieświadomie prowokował takie zachowania. Warto pamiętać, że w wielu przypadkach przewidzenie i uniknięcie kłopotliwych sytuacji jest możliwe jeszcze przed wejściem na salę. Trudne sytuacje mogą wynikać z:
