Sztuka dialogu (2)
Jednym z ważnych czynników określających zdolność organizacji do uczenia się jest ranga informacji zwrotnej - otwartość na jej przyjmowanie, sposób jej przekazywania i wykorzystywania. Gotowość pracowników do sprawdzania i oceniania skutków własnych działań decyduje o elastyczności i szybkości reagowania. A jeśli chcemy czegoś więcej niż tylko reagowanie - jeśli chcemy kreować i przekształcać?
Informacja zwrotna w organizacji uczącej się: feedback i feedforward
Przyjrzyjmy się dwóm przykładom przekazywania informacji zwrotnej pracownikowi.
Przykład 1
Przełożony przez ostatnie pół roku nie miał okazji rozmawiać z Jerzym, dlatego postanowił wykorzystać okazję, jaką jest rozmowa okresowa, do poruszenia tematów, które od dawna go nurtowały.
- To dobry moment, żeby porozmawiać o Twojej pracy. Ostatnio zauważyłem, że bardziej się przykładasz do pomagania innym osobom. Zarówno mnie, jak i pozostałych kolegów bardzo to cieszy. Jesteś też bardziej zorganizowany i dzięki temu łatwiej przewidzieć, jaki będzie dalszy ciąg działań, które podejmujesz. Jednocześnie jest też coś, czego mi brakuje. Nie zauważyłem, żebyś tak jak dawniej reagował nowymi pomysłami na różne trudne sytuacje, raczej oddajesz to innym i wręcz popychasz kolegów do tego, żeby się pokazywali na forum i popisywali kreatywnością. Moim zdaniem tracisz na tym, bo wtedy wychodzisz na kogoś, kto nie umie wymyślić nic ciekawego. Chciałbym, żebyś bardziej się starał i pokazywał na forum swoje koncepcje. Zbudujesz wtedy jeszcze większy autorytet.
