Wykorzystanie informacji zwrotnej w trudnych rozmowach z pracownikami
Sztuka dialogu (3)
Trudne rozmowy z pracownikami dotyczą zwykle kilku tematów: zwolnienie, popełnienie wykroczenia przez pracownika, niepowodzenie pracownika w realizacji zadań. Słowem - nic miłego. Jak sprawić, aby taka rozmowa spełniała swój cel, a przy tym odnosiła skutek motywujący? Czy zawsze w takiej rozmowie potrzebny jest feedback?
Nie tylko dla podwładnego rozmowy o niepowodzeniu, wykroczeniu czy zwolnieniu są trudne, często jest to prawdziwe przeżycie również dla przełożonego.
Co to znaczy, że rozmowa jest trudna?
Krzysztof, menedżer: Rozmowa jest trudna wtedy, gdy nie mam pewności, na ile sprawdzą się narzędzia, jakich używam, i jaki to przyniesie mi efekt. Nie potrafię też przewidzieć reakcji, emocji, sądów drugiej strony, a przecież nie zależy mi na dramacie, tylko na załatwieniu sprawy.
Zwykle chcemy zadbać o dwa najważniejsze wymiary kontaktu z drugą osobą: merytoryczny i relacyjny. Rozmowa bardzo często bywa postrzegana jako trudna dlatego, że nawet świetnie przygotowani merytorycznie, mając konkretne argumenty i wiedząc, do czego zmierzamy, jednocześnie nie czujemy się przygotowani w obszarze relacji. Dlaczego tak się dzieje?
