Jak rozpoznać kłamstwo?
W jaki sposób poznać, kiedy ktoś jest z nami szczery i wiarygodny, a kiedy usiłuje coś ukryć? Jak dokładnie odczytywać sygnały i informacje zwrotne przekazywane przez kandydata w procesie rekrutacji, klienta w procesie coachingu lub uczestnika szkolenia, aby budować skuteczną relację rozwojową? To pytanie jest szczególnie istotne w przypadku relacji biznesowych, w których ważne decyzje podejmowane są na podstawie tego, co słyszymy od drugiej osoby. Wyniki wieloletnich badań, prowadzonych przez prof. Paula Ekmana, jednego z kluczowych światowych naukowców w dziedzinie psychologii emocji, porządkują to zagadnienie.
Wjaki sposób rozpoznać wszystkie sygnały przekazywane przez innych w procesie komunikacji? To, co ktoś mówi, treść jego wypowiedzi, to oczywiście bardzo ważna część tego procesu, ale niewystarczająca, aby rozpoznać prawdziwe emocje drugiej osoby, a w szczególności to, czy mówi ona prawdę, czy kłamie. Liczy się także ton głosu, jego barwa, tembr, intonacja i brzmienie. Dodatkowo niektóre osoby cechuje duża ekspresja, wyrazista mimika twarzy, inni są w tych ekspresjach bardziej powściągliwi. Bardzo dużo można "wyczytać", analizując zachowania niewerbalne, czyli przyglądając się mowie ciała danej osoby.
