Kształtowanie kultury organizacyjnej
Kultura organizacyjna może być podstawą rozkwitu organizacji lub źródłem jej największych trudności. Może stać na drodze do efektywnego realizowania celów, a nawet przyczyniać się do rozpadu więzi wewnątrz firmy i z jej klientami. Każdy, kto zetknął się z mocno ukształtowaną kulturą, wie jak trudno ją zmieniać. Jak kształtować kulturę organizacyjną, aby przyczyniała się do budowania pożądanego klimatu?
Kultura organizacyjna to zespół świadomych i nieuświadomionych postaw, norm, które są aprobowane, oczekiwane bądź tolerowane wewnątrz organizacji. W pierwszej kolejności kluczowy wpływ na nią mają założyciele organizacji i kadra zarządzająca: preferowane przez nich wartości, przekonania, a często także ich wewnętrzne poczucie misji. To właśnie formułowane przez przełożonych oczekiwania i standardy, ich sposób komunikowania się, relacje i zasady funkcjonujące wewnątrz organizacji wpływają na tworzenie się kultury. Im więcej konsekwencji w działaniu, im więcej świadomego modelowania postaw organizacyjnych, tym bardziej wyrazista i przewidywalna staje się kultura firmy.
