Dlaczego zaufanie jest istotną wartością w zarządzaniu pracownikami?

SEBASTIAN KOTOW
CEO Institute of Behavioral Design
Żyjemy w świecie, w którym zaufanie staje się walutą w prowadzeniu biznesu. Bez zaufania podwładnych menedżerowie nie dowiedzą się co naprawdę dzieje się w firmie. Bez zaufania pracownicy nie będą szczerzy, informacje będą zatajane lub zniekształcane, co zdecydowanie nie służy dobru firmy. Skuteczni liderzy zarządzają w sposób rozwijający zaufanie. Są odważni i stoją na straży wartości, które utrzymują zaufanie w organizacji. Są gotowi do dzielenia się wątpliwościami, przyznają się do swoich błędów i pomyłek. To wzbudza zaufanie i zbliża ludzi. Kiedy zaufanie jest wysokie, ludzie są kreatywni, otwarci, odważni i lojalni, atmosfera jest pełna energii i akceptacji. Kiedy liderzy nie są świadomi lub popełniają błędy w tym obszarze - doprowadza to do spadku zaangażowania, absencji, strachu, spadku wyników, a nawet do malwersacji. Zaufanie wpływa na wyniki organizacji, wyniki zespołów i efektywność pracy ich członków. Może podnosić energię, stymulować kreatywność, zaangażowanie i lojalność. Wysokie zaufanie mobilizuje i dodaje odwagi lub w przypadku jego braku może prowadzić do malwersacji, absencji. Zaufanie się po prostu opłaca. Jest krytyczne w relacjach i rozwoju ludzi. Bez zaufania do lidera trudno jest budować zespoły i organizację. Bez wzajemnego zaufania w zespole poziom współodpowiedzialności jest niski i zaangażowanie bywa pozorne. Poziom zaufania determinuje tempo rozwoju organizacji.
