Jak uczynić pracę z celami bardziej wydajną?
Potencjał skierowany na efektywność
Od jakiegoś czasu jesteśmy obserwatorami dyskusji dotyczącej użyteczności systemów i narzędzi z zakresu Performance Management - często, niestety błędnie, nazywanych w Polsce systemami ocen. Z jednej strony tradycyjne podejście w tym zakresie po prostu się nie sprawdza, lecz z drugiej, okazuje się, że nie bardzo możemy sobie pozwolić na rezygnację z systemowego zarządzania efektywnością na poziomie indywidualnym, zespołowym czy też całej organizacji.
Dyskusja o zastosowaniu Performance Management (PM) w organizacji prowadzi do coraz bardziej konstruktywnych wniosków, co ważne, popartych bardzo sensownymi badaniami realizowanymi często na zaskakującym poziomie np. neuropsychologii. Spróbujmy zatem przyjrzeć się temu, jakie rozwiązania już są wykorzystywane, oraz co najprawdopodobniej czeka nas w najbliższej przyszłości.
Kluczowe elementy Performance Management
Niezależnie od tego, jakie szczegółowe rozwiązanie w zakresie PM wybierzemy, można przyjąć, że cała koncepcja opiera się na kilku podstawowych założeniach:
● Organizacje potrafiące w pełni wykorzystać i rozwinąć potencjał pracowników i ukierunkować go na efektywną pracę, same działają bardziej efektywnie. Osiągnięcie takiego stanu jest jednym z najważniejszych wyzwań dla każdej organizacji. W pewnym uproszczeniu możemy to nazwać "paradygmatem efektywności".
● Każdy pracownik, aby pracować efektywnie potrzebuje precyzyjnych wskazań dotyczących tego, czego się od niego oczekuje, co tworzy wartość dodaną wynikającą z jego pracy. Temu służą wskaźniki efektywności () i budowane na ich podstawie indywidualne i/lub zespołowe cele ().
