W jaki sposób opisać stanowiska pracy w organizacji?
Filar budowania kapitału ludzkiego
Opis stanowisk pracy to, niestety, jeden z najbardziej niedocenianych i zaniedbanych aspektów pracy działu HR. Badania różnych instytucji wskazują, że od 40 do 70 proc. organizacji nie posiada dobrze przygotowanych, aktualnych i sensownie wykorzystywanych opisów stanowisk. Jest to o tyle dziwne, że odpowiednie opisy stanowisk pracy mogą i powinny być punktem wyjścia wielu innych procesów polityki personalnej: rekrutacji, ścieżek karier, wartościowania stanowisk pracy itd.
Dobry opis stanowiska pracy jest tworzony według zasady, która mówi, że wszystko powinno być tak proste, jak się tylko da, ale nie prostsze!
Dobre opisy stanowisk przede wszystkim wprowadzają ład organizacyjny, tworzą podstawy jasnego kontraktu między pracownikiem a organizacją. Śmiało można uznać, że jest to - obok strategii HRM organizacji - jeden z filarów budowania kapitału ludzkiego. Strategia tworzy bowiem ogólne ramy polityki personalnej, a opisy stanowisk tworzą takie ramy w odniesieniu do poszczególnych pracowników. To właśnie z opisu stanowiska pracownicy w pierwszej kolejności powinni czerpać informacje:
● Jaki jest podstawowy cel istnienia danego stanowiska - a więc właściwie: "Po co ja tutaj jestem?".
● Jakie są główne wskaźniki mojej efektywności, czyli: "Z czego tak naprawdę będę rozliczany?".
● Jakie są podstawowe wymagania (kwalifikacje, uprawnienia itd.), a jakie oczekiwania związane z pracą na danym stanowisku?
● Jakie zadania powinienem realizować, aby pracować efektywnie?
● Jakie kompetencje powinienem mieć i rozwijać, aby móc dobrze wykonywać swoją pracę?
● Jakie są możliwości rozwoju/kariery powiązane z tym stanowiskiem?
Możemy oczywiście założyć, że dobry pracownik sam odpowie sobie na te pytania, jednak praktyka wskazuje, że nieporozumienia związane z tymi zagadnieniami są jednymi z głównych przeszkód nie tylko w rozwoju samych pracowników, lecz także we wdrażaniu większości procesów zarządzania zasobami ludzkimi.
