Menedżer w roli trenera
Dziś firmy (ludzie) potrzebują kompetentnych i skutecznych menedżerów. Liderów, którym się ufa i którzy ufają samym sobie. Zaangażowanych, konsekwentnych, dających energię do działania. Biorących odpowiedzialność za siebie i swój zespół, za wspólną przyszłość. Takich, którzy nie tylko wyznaczają kierunki działania, lecz także dostarczają narzędzia, by zrealizować postawione przed nimi cele. Czy jednak potrafią wpływać na rozwój swoich pracowników?

Jeśli weźmiemy pod uwagę dotychczas przyjętą rolę menedżera jako osoby odpowiedzialnej za realizację działań przez podległe mu osoby lub jednostki organizacyjne, to dziś powinien on mieć wysoko rozwinięte kompetencje kierownicze, w których bardzo ważną rolę odgrywa umiejętność przekazywania posiadanej wiedzy. Przyszedł czas nie tylko na nowe pokolenie na rynku pracy, ale także na nowych skutecznych menedżerów, którzy posiadają umiejętności trenerskie.
Zacznijmy od wdrożenia nowego pracownika w zadania i procesy firmowe. W tym przypadku menedżer powinien skrupulatne przeprowadzić pracownika przez wszystkie etapy aż do samodzielnej efektywności. W tym czasie przełożony musi zadbać o rozwój kompetencji podwładnego, co oznacza, że powinien on posiadać nie tylko wiedzę zawodową, lecz także umiejętności uczenia osób dorosłych. Warto zatem, aby przypomniał sobie etapy rozwoju kompetencyjnego pracownika (zobacz tabelę na następnej stronie). W zależności od tego, czy dobrze dostosuje swój styl zarządzania do poziomu rozwoju pracownika oraz dobierze odpowiednie narzędzia i metody do jego rozwoju, osiągnie zamierzony efekt w postaci realizacji postawionych przez firmę celów dla swojego zespołu.
