Praca zdalna na nowych zasadach

1. Czy każdy pracodawca musi wprowadzić pracę zdalną w firmie?
Zasadniczo to pracodawca decyduje o wprowadzeniu pracy zdalnej. Nie w każdym przypadku jest to jednak możliwe, ponieważ przeszkodą mogą być rodzaj i specyfika pracy, które wykluczą wykonywanie pracy zdalnej. Warto zatem odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Czy pracownicy zatrudnieni są na stanowiskach, na których praca w ogóle może być wykonywana zdalnie?
Czy pracownicy w firmie przemieszczają się, aby wykonywać obowiązki służbowe?
Czy zasady bezpieczeństwa danych pozwalają na pracę poza siedzibą firmy?
Praca zdalna biurowa może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, a także bez użycia takich środków (np. analiza dokumentów). Z kolei większość prac fizycznych nie może być wykonywana zdalnie (w domu, w innym miejscu niż materiały i narzędzia, także ze względu na zasady bhp).
2. Czy każdy pracownik, który wykonuje obowiązki służbowe poza firmą, świadczy pracę zdalną?
Nie. Jeżeli nawet pracownik wykonuje swoje obowiązki służbowe poza zakładem pracy, nie musi to oznaczać pracy zdalnej. W takiej sytuacji mamy do czynienia z pracownikami mobilnymi, czyli takimi, których miejscem wykonywania pracy jest pewien obszar geograficzny. Pracownik mobilny przemieszcza się, choćby po wskazanym województwie bądź inaczej określonym obszarze, np. przedstawiciele handlowi.
