Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-01-29

Koszty uzyskania przychodów w 2002 roku

Jednym z podstawowych wydatków ponoszonych przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą są koszty związane z zatrudnianiem pracowników. Do podstawowych wydatków w prowadzeniu działalności gospodarczej zaliczyć należy bez wątpienia wynagrodzenia wypłacane pracownikom za pracę wykonywaną przez nich w ramach stosunku pracy.
Kosztem uzyskania przychodów jest wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, a także wszelkiego rodzaju dodatki, nagrody czy premie pieniężne oraz wypłacane w naturze. Kosztem dla pracodawcy jest wynagrodzenie brutto.
Do kosztów zalicza się także opłacone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracownika w części finansowanej przez pracodawcę. Kosztem są również składki z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników dotyczących grup określonych w art. 23 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II, wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 11, poz. 62 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2001 r. nr 110, poz. 1189), jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
• wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
• możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
• wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Pracodawcy wypłacający pracownikom należności ze stosunku pracy są obowiązani do prowadzenia imiennych kart przychodów pracowników, które powinny zawierać co najmniej:
• imię i nazwisko pracownika oraz numer NIP,
• miesiąc, w którym nastąpiła wypłata,
• sumę osiągniętych w danym miesiącu przychodów brutto (w gotówce i w naturze),
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00