Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-06-04

JAK BEZPIECZNIE WYJECHAĆ NA WAKACJE

PYTANIE
Zbliżają się wakacje. Chciałbym zarezerwować wycieczkę zagraniczną (samolotową) dla siebie i żony. Mam jednak przykre doświadczenia z lat ubiegłych. Dlatego proszę o informacje, kiedy i na jakich zasadach mogę zrezygnować z wykupionej przeze mnie wycieczki i otrzymać zwrot pieniędzy. Co powinienem zrobić, gdy okaże się, że to, co otrzymam od biura podróży, nie będzie takiej jakości jak pierwotnie obiecywano? Jakie uprawnienia przysługują mi w sytuacji, gdy biuro odwołuje wycieczkę lub zmienia jej termin albo cenę, tak jak miało to miejsce w ubiegłym roku? - Leopold R. z Grudziądza.
ODPOWIEDŹ
Wszystko zależy od okoliczności, w jakich Pan zrezygnuje z wycieczki i kto za to ponosi odpowiedzialność. Jeśli zaś chodzi o świadczenie otrzymane z biura podróży o obniżonym standardzie, będą Panu przysługiwały alternatywne świadczenia: albo przyjmie Pan to, co otrzymał i zażąda zwrotu części ceny, albo zrezygnuje Pan i zażąda zwrotu całej sumy.
WYJAŚNIENIE
Nie dziwią mnie Pańskie wątpliwości. Nie należą bowiem do rzadkich sytuacje, kiedy otrzymujemy telefon z biura podróży i dowiadujemy się, że wycieczka została odwołana albo że zamiast spędzić miło czas w czterogwiazdkowym hotelu z widokiem na morze, będziemy musieli przebywać w hotelu w centrum miasta z widokiem na zatłoczoną ulicę. Najczęściej w tego rodzaju przypadkach możemy żądać od biura podróży, z którym chcieliśmy udać się na urlop, odszkodowania. Oczywiście, jeśli ponieśliśmy szkodę i jesteśmy w stanie wykazać związek przyczynowy pomiędzy zaistniałą szkodą a działaniem lub zaniechaniem biura podróży. Ażeby bowiem można było mówić o odpowiedzialności biura podróży za szkodę wyrządzoną klientowi, muszą istnieć ogólne przesłanki odpowiedzialności określone w kodeksie cywilnym. Musi zatem być szkoda poniesiona przez uczestnika wycieczki (albo osoby bliskie bezpośrednio poszkodowane na skutek jego śmierci) wynikająca z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Dodatkowo pomiędzy tą szkodą a zdarzeniem, za które odpowiada dana osoba, musi istnieć normalny związek przyczynowy. Dowód zaistnienia zdarzenia, powstania szkody i jej wysokości oraz istnienia związku przyczynowego obciąża poszkodowanego (czyli Pana jako klienta biura podróży).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00