Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-04-20

Zasady konkurencji na wspólnym rynku Unii Europejskiej

Reguły konkurencji nie stanowią w polskim systemie prawnym szczególnej nowości. Od dłuższego czasu obowiązują bowiem polskie przepisy dotyczące ochrony konkurencji, które są wzorowane na wspólnotowych regułach konkurencji. Z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej polscy przedsiębiorcy będą jednak zobowiązani do przestrzegania zarówno polskich, jak i wspólnotowych reguł konkurencji. Te dwa systemy obowiązują bowiem równolegle i wzajemnie się przenikają, a tylko w zależności od skali naruszeń prawa konkurencji zastosowanie znajdują wewnętrzne krajowe reguły konkurencji lub też wspólnotowe reguły konkurencji. Znajomość wspólnotowych reguł konkurencji niezbędna będzie zatem dla oceny zgodności z prawem działań polskich przedsiębiorców. Polityka konkurencji UE dąży do osiągnięcia nie tylko ogólnych celów ochrony konkurencji, ale również jej zadaniem jest doprowadzenie do stworzenia i utrzymania prawdziwego rynku jednolitego w ramach UE. Stąd też zakazane są niektóre działania podmiotów prawa prywatnego, które godzą w osiągnięcie jednolitego rynku europejskiego.

Monika Tomczak-Górlikowska
adwokat
Kancelaria Miller, Canfield, W. Babicki i Wspólnicy Sp.k.
Reguły konkurencji określone w Traktacie
Zgodnie z treścią art. 81 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej TWE), niezgodne ze wspólnym rynkiem i zakazane są wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, decyzje związków przedsiębiorstw i praktyki uzgodnione mogące wpływać na handel między państwami członkowskimi, których celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji wewnątrz wspólnego rynku. W szczególności są to działania, które polegają na:
•  ustalaniu w sposób bezpośredni lub pośredni cen zakupu lub sprzedaży albo innych warunków transakcji,
•  ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji, rynków, rozwoju technicznego lub inwestycji,
•  podziale rynków lub źródeł zaopatrzenia,
•  stosowaniu wobec partnerów handlowych nierównych warunków do świadczeń równoważnych i stwarzaniu im przez to niekorzystnych warunków konkurencji,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00