Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2004-05-11

Ochrona praw konsumentów

Zagadnienia dotyczące praw konsumentów mają ogromne znaczenie nie tylko z punktu widzenia samych konsumentów, ale również przedsiębiorców i prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Znaczna część aktywności firm jest bowiem nastawiona na zbyt usług i towarów dla indywidualnych klientów, a więc osób, które dokonują sprzedaży i zakupów poza zakresem swojej zawodowej działalności. Według danych Komisji Europejskiej, jeszcze przed rozszerzeniem o kolejne 10 państw, dotychczasowa Unia to rynek, na którym funkcjonuje prawie 370 milionów konsumentów. Znajomość regulacji gwarantujących ich prawa jest zatem nieodzownym warunkiem właściwego prowadzenia firmy.

Marcin Jakubaszek
Miller, Canfield, W. Babicki i Wspólnicy Spółka Komandytowa
Prawa konsumenckie obejmują tak ważne instytucje jak odpowiedzialność za produkt wadliwy oraz za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, obowiązek informowania klientów o przeznaczeniu i cechach sprzedawanych lub dystrybuowanych dóbr oraz zagadnienia sprzedaży dokonywanej poza siedzibą przedsiębiorstwa, w tym realizowanej za pośrednictwem elektronicznych urządzeń i sieci przesyłania danych, której udział w rynku stale rośnie i stanowi nieodłączny element rozwoju handlu w XXI wieku.
Kształtowanie się polityki ochrony praw konsumenta w UE
Podstawowym założeniem polityki w zakresie ochrony praw konsumentów realizowanej uprzednio przez Wspólnoty Europejskie, a obecnie przez Unię Europejską, było dążenie do ustanowienia jednolitych dla wszystkich państw członkowskich, a zatem i dla całego jednolitego rynku, reguł ochrony konsumentów.
Źródła prawne, z których zaczerpnięto przesłanie dla rozwoju tej dziedziny prawa, stanowiły od 1957 r. preambuła traktatu założycielskiego EWG, a ponadto art. 2 Traktatu o Wspólnotach Europejskich.
Zagadnienia ochrony praw konsumentów zostały po raz pierwszy w sposób bardzo wyraźny podniesione w połowie lat 70. XX wieku. Traktat Rzymski nie zawierał jeszcze co prawda regulacji w tym zakresie, jednak już podczas szczytu paryskiego w 1972 r. w sposób stanowczy została poruszona kwestia konieczności podjęcia określonych działań w tym obszarze. Następstwem było zaprezentowanie przez Komisję dokumentu pod tytułem „Pierwszy Program EWG ds. Polityki na rzecz Ochrony i Informacji Konsumentów”, który został przyjęty w 1975 r. Program ten definiował następujące podstawowe obszary działań na rzecz praw konsumentów oraz instrumenty ochrony tych praw:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00