Prawo Spółek 3/2006 z 01.03.2006, str. 18
Data publikacji: 02.07.2018
Złote akcje posiadane przez państwo w prywatyzowanych przedsiębiorstwach a swoboda przepływu kapitału w Unii Europejskiej
W niniejszym opracowaniu, w kontekście rozważań poświęconych szczególnym uprawnieniom, jakie zachowuje państwo w poddawanych prywatyzacji przedsiębiorstwach, przez pojęcie „złote akcje” należałoby rozumieć wszelkie rodzaje przysługujących państwu specjalnych praw (przywilejów), umożliwiających mu wpływ na działalność i funkcjonowanie prywatyzowanych podmiotów (spółek)1.
dr MAREK SZYDŁO
Zakład Prawa Administracyjnego Gospodarczego
Uniwersytet Wrocławski
Prawa te (przywileje) mają przy tym o tyle specjalny (czy też szczególny) charakter, że dają one państwu więcej, niżby to wynikało ze stopnia (czy też zakresu) kapitałowego zaangażowania się przez państwo w danej spółce, a więc więcej, niżby państwo posiadało jako normalny wspólnik. Owe uprawnienia (określane tutaj mianem złotych akcji) mogą być powiązane z konkretnymi - posiadanymi przez państwo - akcjami (udziałami), mogą mieć charakter osobisty i - nie będąc związane z określonymi akcjami czy udziałami - przysługiwać państwu działającemu jako wspólnik w spółce, wreszcie też mogą po prostu przysługiwać państwu jako takiemu, działającemu poprzez swoje organy (tj. poprzez organy władzy publicznej).
Swoboda przepływu kapitału w Unii Europejskiej
Państwa członkowskie Unii Europejskiej nie mają możliwości posługiwania się takim instrumentem, jakim są złote akcje w sposób zupełnie dowolny i niczym nie ograniczony. Akcje te muszą być bowiem kształtowane i stosowane przez członków Wspólnoty w pełnej zgodności z przepisami Traktatu o podstawowych swobodach rynku wewnętrznego, zwłaszcza zaś z przepisami TWE o swobodzie przepływu kapitału.
Generalnie biorąc, swoboda przepływu kapitału polega na możliwości jednostronnego transferowania do innego państwa członkowskiego określonych wartości kapitałowych (finansowych) w celach inwestycyjnych. Przepływem kapitału są zwłaszcza inwestycje bezpośrednie, polegające na zakupie akcji lub udziałów spółek w innych państwach członkowskich. W pojęciu „przepływ kapitału” mieści się także możliwość uczestniczenia przez wspólników danej spółki w zarządzaniu nią oraz w jej kontroli. Zważywszy przy tym na fakt, że obecnie wszelkie ograniczenia przepływu kapitału pomiędzy państwami członkowskimi są zakazane (zob. art. 56 ust. 1 TWE), należałoby stwierdzić, iż państwo członkowskie, które ogranicza możliwość nabywania akcji (udziałów) w prywatyzowanych spółkach lub też które ogranicza wspólnikom danej (prywatyzowanej) spółki możliwość uczestniczenia w zarządzaniu nią lub w jej kontroli, dopuszcza się tym samym naruszenia art. 56 ust. 1 TWE. Powstaje zatem pytanie, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób dopuszczalność nabywania akcji (udziałów) w poddawanych prywatyzacji spółkach oraz dopuszczalność brania udziału w kontroli oraz w zarządzaniu tymi spółkami ograniczają posiadane przez państwo złote akcje.
