Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-11-10

Koszty samochodu w firmie

Koszty samochodu w firmie

Analizę kosztów związanych z posiadaniem i użytkowaniem samochodu w firmie przeprowadzimy dla samochodów osobowych i samochodów ciężarowo-osobowych, gdyż eksploatacja tych typów pojazdów budzi w praktyce największe wątpliwości.

Zgodnie z art. 68 Prawa o ruchu drogowym producent lub importer nowego typu pojazdu samochodowego oraz jego wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać na nie świadectwo homologacji. Świadectwo to jest wydawane na podstawie wyników badań homologacyjnych polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w stosownych przepisach.

Zasady klasyfikacji samochodów

Ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym definiuje samochody jako:

n

osobowe, będące pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób, łącznie z kierowcą, oraz ich bagażu,

n

autobusy, będące pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób, łącznie z kierowcą,

n

ciężarowe, będące pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu ładunków,

n

ciężarowo-osobowe, będące pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9, łącznie z kierowcą.

Na podstawie tych definicji oraz stosownie do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów dokonywana jest kwalifikacja pojazdu do celów jego rejestracji. W dowodzie rejestracyjnym pojazd samochodowy ma określony typ odpowiednio do homologacji uzyskanej przez jego producenta lub importera.

Warto podkreślić, że stosownie do obecnie obowiązujących definicji samochodów w Prawie o ruchu drogowym ładowność pojazdu nie decyduje o jego kwalifikacji do celów rejestracji. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku samochodów ciężarowo-osobowych, które na gruncie przepisów podatkowych muszą spełniać dodatkowy warunek ładowności powyżej 500 kg, aby mogły być uznane za ciężarowe. Pojęcie samochodu ciężarowo-osobowego, mimo że zdefiniowane ustawowo, budzi wiele wątpliwości i niejasności nie tylko na gruncie rozliczeń podatkowych, ale także przy rejestracji takich pojazdów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00