Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-02-15

Co możesz zaliczyć w koszty prowadząc małą firmę

Prowadzenie każdej firmy wiąże się z ponoszeniem określonych wydatków. Znajomość regulacji podatkowych pozwala zmniejszyć o te koszty osiągnięty z działalności przychód. W niniejszym opracowaniu przedstawimy omówienie typowych wydatków związanych z działalnością prowadzoną przez osobę fizyczną i zasady zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę zostaną podzielone na kilka grup. Na początek przedstawimy jednak ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Związek wydatku z prowadzoną działalnością
Kosztem uzyskania przychodów jest wydatek, który ma bezpośredni lub pośredni związek z uzyskiwanym przychodem, a ustawodawca nie wymienił go wśród tych, których nie uważa za koszty podatkowe (art. 22 ust. 1 i art. 23 updof).
Należy jednak pamiętać, iż ciężar wykazania, że poniesiony wydatek ma związek z prowadzoną działalnością, a także że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, spoczywa na podatniku. Jeżeli zatem podatnik zobowiązany do obliczenia podatku chce zarachować w ciężar kosztów jakiś wydatek, to musi udowodnić fakt poniesienia tego wydatku oraz wykazać, że został on poniesiony w celu uzyskania tego przychodu.
Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 1997 r. (sygn. akt III SA 418/96):
W przypadku kiedy podatnik:
- faktycznie poniesie wydatek,
- wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem,
- przedstawi dowód poniesienia wydatku odpowiadający wymaganiom zapisanym w odpowiednim przepisie,
organ podatkowy jest obowiązany uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.
Warto także wspomnieć, że podatnicy zwolnieni z podatku od towarów i usług ewidencjonują koszty uzyskania przychodów łącznie z podatkiem VAT, czyli według wartości brutto. Natomiast podatnicy VAT wykazują koszty według wartości netto, czyli bez podatku VAT, chyba że wydatki są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania VAT lub wykazany podatek naliczony nie podlega odliczeniu od podatku należnego (lub zwrotowi).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00