Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-10-18

Jak zakwalifikować sprzedaż z rabatem

Obniżenie ceny: Obniżenie ceny może wynikać z udzielonego rabatu, bonifikaty, skonta bądź tzw. rabatu naturalnego. W każdym przypadku obniżenie pierwotnej (podstawowej) ceny powoduje skutki podatkowe zarówno po stronie sprzedającego, jak i kupującego towary. Korekcie będzie podlegał odpowiednio przychód oraz koszty jego uzyskania. W tym artykule zawarto informacje na temat zasad dokonywania takiej korekty.
Dążenie przedsiębiorców do zwiększenia przychodów ze sprzedaży przybiera różne formy. Może być to sprzedaż dokonywana w ramach akcji promocyjnej lub z obniżeniem ceny sprzedawanych towarów. Są to dwie najczęściej spotykane formy działania podatników mające na celu zwiększenie przychodu, chociaż powszechniejsza wydaje się być sprzedaż dokonywana po obniżce ceny. Należy jednak dodać, że zmniejszenie ceny nie musi oznaczać dążenia do zwiększenia sprzedaży, ale może dotyczyć np. szkody kontrahenta powodującej konieczność korekty przychodów i kosztów ich uzyskania.
Jaką formę może przybrać obniżenie ceny
Obniżenie ceny sprzedawanych towarów lub produktów wywołuje określone skutki w podatku dochodowym. Może jednak przybierać różne formy, od których uzależniony jest wpływ na wielkość przychodu albo kosztów jego uzyskania.
Bonifikata i rabat
Zazwyczaj pojęcia „bonifikata” i „rabat” stosuje się zamiennie. Za bonifikatę lub rabat uważa się zmniejszenie umówionej wcześniej należności za wykonane świadczenie. Takie stanowisko prezentowało np. Ministerstwo Finansów, które w jednym pism stwierdziło, że najczęściej bonifikata udzielana jest w związku z faktycznie poniesioną lub przewidywaną szkodą kontrahenta. Bonifikata udzielana jest w przypadku, gdy wystąpią okoliczności, których strony nie mogły przewidzieć w momencie podpisywania umowy i w jej efekcie następuje faktyczne obniżenie określonej w umowie ceny towaru. W przypadku gdyby okoliczność wpływająca na zmniejszenie tej ceny była znana stronom przed podpisaniem umowy, powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w cenie określonej w kontrakcie (pismo z 14 kwietnia 1994 r., nr PO 4/AK-722-122/94).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00