Procedura rejestracji zakładowych układów zbiorowych pracy
Procedura rejestracji zakładowych układów zbiorowych pracy
Renata Kuczewska-Łaguniak
Ustawa z 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 107, poz. 1127) wprowadziła istotne zmiany w przepisach działu XI Kodeksu pracy Układy zbiorowe pracy. Znowelizowane prawo układowe zaczęło obowiązywać 1 stycznia 2001 r.
W konsekwencji zmian na podstawie art. 24111 § 6 k.p. 5 maja 2001 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz.U. Nr 34, poz. 408).
Przepisy kodeksu i przepisy wykonawcze kolejno precyzują obowiązki, jakie spoczywają na podmiotach zawartego już układu, a które dotyczą procedury rejestracji układu. W odniesieniu do poprzedniej regulacji postępowanie jest bardziej sformalizowane, co w praktyce spotyka się z dużym niezadowoleniem stron układowych.
