Prawa telepracownika - obowiązki pracodawcy
Pracodawca, zatrudniając telepracownika, powinien pamiętać, że jest on de facto częścią załogi. Wykonywanie przez pracownika pracy poza siedzibą pracodawcy wymaga uwzględnienia wielu kwestii prawnych, technicznych i organizacyjnych, które mają wpływ na bezpieczeństwo tej pracy.

Rozmowa z Katarzyną Gospodarowicz, radcą prawnym w Kancelarii Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy Sp.k.
● Czy telepracą można nazwać pracę w domu przez jeden lub dwa dni w tygodniu? Czy prawo rozróżnia różne rodzaje telepracy, jeśli tak, to jakie?
- Nie ma przeszkód, aby pracownik częściowo wykonywał pracę w ramach zwykłej umowy o pracę, a częściowo jako telepracownik. Skoro przepisy prawa pracy nie zabraniają łączenia telepracy z pracą w podstawowym systemie, to takie uregulowanie stosunku pracy jest dozwolone. Cechą świadczenia pracy w ramach telepracy jest natomiast wykonywanie pracy regularnie w innym miejscu niż zakład pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przy tego typu umowach, gdzie praca świadczona jest naprzemiennie z telepracą, niezbędne jest wyraźne wskazanie, w które dni praca ta będzie wykonywana przez pracownika w warunkach telepracy. Takiego wskazania można dokonać już na etapie zawierania umowy o pracę lub później, w formie porozumienia zawartego z pracownikiem.
