Sprawozdawczość w jednostkach oświatowych
Krystyna Gąsiorek
Wstęp
Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych. Od stycznia 2011 r. jednostki oświatowe działają zarówno jako państwowe jednostki budżetowe, jak i samorządowe jednostki budżetowe, mają zatem obowiązek sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań z zakresu operacji finansowych. Z tego względu Poradnik został odpowiednio podzielony na dwie części.
Publikacja szczegółowo omawia rodzaje i zasady sporządzania obu rodzajów sprawozdań. Zaprezentowano w niej najczęściej sporządzane sprawozdania i jednocześnie te, które przysparzają wątpliwości. Są przykłady sprawozdań, które ułatwią zrozumienie prawidłowego ich przygotowania, a uzupełnieniem będą wypełnione wzory tych formularzy pomocne przy ich sporządzaniu.
Najwięcej uwagi poświęcono omówieniu sprawozdań budżetowych Rb-27S i Rb-28S, ponieważ, jak wiadomo, sporządzanie ich przez samorządowe jednostki oświatowe wielokrotnie nasuwa wątpliwości.
Każde sprawozdanie zostało wyszczególnione w spisie treści, aby usprawnić dotarcie do niego. Poszczególne sprawozdania opracowano w wyczerpujący sposób, z objaśnieniami zasad sporządzania, adekwatnymi przykładami oraz wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów. Wypełnione wzory części sprawozdań zamieszczono natomiast na końcu Poradnika.
Całość opracowania dotyczącego sprawozdań wzbogacono o praktyczne ujęcie tematu - sprawozdania budżetowe oraz sprawozdania z operacji finansowych w formie pytań i odpowiedzi.
Wprowadzenie
W związku ze zmianą ustawy o systemie oświaty od 1 stycznia 2011 r. przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane oraz prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) i ministrów są jednostkami budżetowymi zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty). Zasady gospodarki finansowej tych jednostek określa natomiast ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
