Ewidencja majątku szkolnego
Zmniejszenie stanu środków trwałych (wg wartości początkowej) może nastąpić w związku z ich likwidacją, czyli wycofaniem z używania w związku ze zniszczeniem, zużyciem fizycznym lub moralnym (związanym z postępem technicznym), a także w związku ze sprzedażą, nieodpłatnym przekazaniem lub ujawnieniem niedoborów i szkód w środkach trwałych.
Podstawą wypisania środków trwałych z ewidencji jest protokół likwidacji, protokół darowizny lub nieodpłatnego przekazania, umowa sprzedaży lub inny dowód sprzedaży (faktura, rachunek), protokół ujawnionych różnic inwentaryzacyjnych. Wypisania środków trwałych z ksiąg rachunkowych dokonuje się z datą wskazaną w tych dokumentach, czyli z dniem postawienia w stan likwidacji, dniem wydania kupującemu, otrzymującemu nieodpłatnie bądź z dniem ujawnienia niedoboru lub szkody.
1. Przychód i rozchód środków trwałych
Zakup środka trwałego o wartości początkowej powyżej 3500 zł (księgowanego na koncie 011) finansowany jest ze środków inwestycyjnych, konkretnie z § 6060 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych". Środki trwałe przyjmuje się do ewidencji według ceny nabycia, tj. ceny zakupu powiększonej o koszty związane z tym zakupem, np. transportu, montażu, uruchomienia. Niezależnie od tego, czy przy zakupie danego środka występują dodatkowe koszty zwiększające jego wartość czy też nie, w przypadku kiedy taki środek nie jest od razu przyjmowany do używania, ewidencjonuje się go na koncie 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)", które służy głównie do ewidencji kosztów inwestycji (budowy środków trwałych), ale zgodnie z przepisami może być również wykorzystywane do rozliczenia zakupu gotowych środków trwałych.
