Doskonalenie nauczycieli
Do obowiązków nauczyciela, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy - Karta Nauczyciela należy rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Rzetelność wykonywania zadań odzwierciedla stosunek nauczyciela do pracy, jego dążenie do wykorzystania swych kwalifikacji i uzdolnień. Obowiązek dążenia do pełni własnego rozwoju dotyczy wszystkich nauczycieli, niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy. Warto pamiętać, że za uchybienia tym obowiązkom nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej. Wynika to bezpośrednio z art. 75 ust. 1 Karty Nauczyciela.
Jednym z warunków zapewniających rzetelne realizowanie zadań jest dbałość o aktualizację bądź poszerzanie wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać zmieniającym się wymogom współczesnej edukacji.
Dokształcanie i doskonalenie zawodowe, także w formie zinstytucjonalizowanej, jest zatem trwale związane z zawodem nauczycielskim. Potwierdzenie tej tezy znajdujemy w innych przepisach Karty Nauczyciela, a także w rozporządzeniach wykonawczych.
Pomocy i wsparcia w zakresie własnego rozwoju zawodowego nauczyciele powinni oczekiwać od dyrektora szkoły, który na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 4 Karty Nauczyciela odpowiedzialny jest w szczególności za zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym.
1. Wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli
Plan ten jest narzędziem systemowego podejścia do doskonalenia nauczycieli wynikającego z aktualnych i przewidywanych potrzeb szkoły, z zapewnionym dofinansowaniem kosztów tego procesu.
Obowiązek opracowania przez dyrektora szkoły wieloletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli wynika z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli).
