Świadczenia motywacyjne dla uczniów
Celem udzielania pomocy materialnej uczniom jest zapewnienie sprawiedliwego - w sensie materialnym - dostępu do edukacji oraz zachęcanie uczniów do lepszych wyników w nauce lub sporcie. Wyrównywanie szans edukacyjnych to zadanie socjalne, natomiast wspieranie edukacji uczniów zdolnych to cel motywacyjny. Według tego kryterium dzieli się kategorie świadczeń, o których mowa w art. 90c ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty).
Rodzaje świadczeń w ramach pomocy materialnej dla uczniów przedstawia tabela 1.
TABELA 1. Rodzaje świadczeń dla uczniów
| Pomoc materialna dla uczniów | |
| o charakterze socjalnym | o charakterze motywacyjnym |
| ● stypendium szkolne, | ● stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, |
Ustawa o systemie oświaty w art. 90c ust. 4 wyraźnie dopuszcza udzielanie obu rodzajów pomocy jednocześnie. Jest to rozwiązanie słuszne, gdyż pomoc jest wówczas udzielana z różnych przyczyn i na podstawie różnych przesłanek.
1. Beneficjenci pomocy
Świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym przysługują:
● uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia,
● wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację, odpowiednio, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki
- art. 90b ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
