Ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
Jednostki oświatowe (jako jednostki budżetowe) - to jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, pokrywające swoje wydatki bezpośrednio z budżetu i odprowadzające na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego pobrane dochody - art. 11 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
Jednostki oświatowe działają na podstawie statutu określającego w szczególności:
● nazwę,
● siedzibę,
● przedmiot działalności.
ZAPAMIĘTAJ!
Podstawą gospodarki finansowej jednostki oświatowej jest jej plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym.
Jednostki oświatowe jako jednostki sektora finansów publicznych zobligowane są do opracowania i sporządzania sprawozdań z wykonania procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowywaniem środków publicznych. Zaniedbania w tym zakresie mogą narazić kierowników jednostek na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
1. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Sprawozdania budżetowe są sprawozdaniami z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych. Niesporządzenie ich lub nieprzekazanie w określonych terminach sprawozdań stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co potwierdza pismo Ministra Finansów (patrz: pismo).
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU NIESPORZĄDZENIA LUB NIEPRZEKAZANIA SPRAWOZDANIA
Pismo Ministerstwa Finansów
(...) zgodnie z art. 18 pkt 2 uofp, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Treść wskazanej normy sankcyjnej odpowiada regulacjom dotyczącym sporządzania sprawozdań, zawartym w przepisach o finansach publicznych.
Mianowicie, w art. 41 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn.zm.) ustalono, że jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3 tej ustawy, czyli związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem. W szczególności chodzi o pobieranie i gromadzenie dochodów, wydatkowanie środków publicznych, finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa, zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, zarządzanie środkami publicznymi oraz zarządzanie długiem publicznym
