Nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych - w przykładach
Gospodarka finansowa jednostek oświatowych związana jest z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. W trakcie wykonywania zadań statutowych jednostki oświatowe narażone są na występowanie wielu nieprawidłowości, które powstają między innymi z takich powodów, jak:
● nieznajomość obowiązujących przepisów prawa lub błędnej jego interpretacji,
● brak nadzoru organu prowadzącego jednostki oświatowe,
● ograniczona obsada w referatach budżetu i finansów jednostek oświatowych,
● duże obciążenie obowiązkami pracowników w referatach budżetu i finansów jednostek oświatowych.
Jak już wcześniej wspomniano, sprawozdania budżetowe stanowią źródło informacji służące do podejmowania wielu decyzji w procesie realizacji zadań oraz przedstawiają usystematyzowany obraz sytuacji finansowej i wyników działalności jednostki oświatowej. Dlatego też, aby sprawozdania budżetowe mogły spełniać przypisaną im rolę, muszą być sporządzane według określonych przepisami prawa wymogami.
Przed przystąpieniem do sporządzania sprawozdań budżetowych należy:
● zapoznać się z instrukcją sporządzania sprawozdań,
● uzgodnić księgi rachunkowe za dany okres sprawozdawczy,
● uzgodnić informacje w zakresie planu do danych wynikających w planie po zmianach, w trakcie roku obrotowego,
● sporządzać sprawozdania na wzorach zgodnych ze wzorami określonymi w rozporządzeniach.
W dalszej części przedstawiono zagadnienia budzące wątpliwości co do ujęć zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych skutkujących przedłożeniem informacji w sprawozdaniach budżetowych.
