Treść protokołu kontroli
Protokół jest dokumentem zawierającym wszelkie ustalenia poczynione przez inspektora w trakcie kontroli (art. 31 ust. 1 ustawy o PIP). Układ graficzny i zawartość poszczególnych elementów protokołu pozostaje zawsze taka sama, zmienia się jedynie opisywany przez inspektora stan faktyczny.
ZAPAMIĘTAJ!
Protokół kontroli jest bardzo sformalizowanym dokumentem, który musi zawierać obligatoryjne elementy wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o PIP.
Do obowiązkowych elementów protokołu z kontroli należą:
● nazwa podmiotu kontrolowanego w pełnym brzmieniu i jego adres oraz numer z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
● imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora pracy,
● imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany oraz nazwę organu reprezentującego ten podmiot,
● data rozpoczęcia działalności przez podmiot kontrolowany oraz data objęcia stanowiska przez osobę lub powołania organu reprezentującego kontrolowany podmiot,
● oznaczenie dni, w których przeprowadzano kontrolę,
● informacja o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów PIP oraz wniosków, zaleceń i decyzji innych organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy,
● opis stwierdzonych naruszeń prawa oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników kontroli (w protokole nie należy zamieszczać informacji ocennych, a jedynie suchy opis stanu faktycznego zastanego przez inspektora w trakcie kontroli); może się zdarzyć, że lektura protokołu będzie dla dyrektora placówki bardzo trudna ze względu na trudny język prawny, dlatego warto, aby przy podpisywaniu protokołu obecna była osoba, która współpracowała z inspektorem w trakcie kontroli lub inny specjalista w dziedzinie będącej przedmiotem kontroli; istnieje także możliwość poproszenia inspektora o wyjaśnienie poszczególnych zapisów i ich konsekwencji,
