Fundusz alimentacyjny
Fundusz alimentacyjny funkcjonuje od 1 października 2008 r. Jego kształt i organizacja są wynikiem doświadczeń poprzedzającej go ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (dalej: ustawa o zaliczce). Idea tworzenia "nowego" funduszu alimentacyjnego opierała się na rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń, jak też na zwiększeniu efektywności postępowania wobec dłużników alimentacyjnych. Zróżnicowano również kryterium dochodowe w stosunku do kryterium określonego w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (dalej: ustawa o świadczeniach) i ustalono je na kwotę 725 zł na osobę w rodzinie. Zbieżność nazewnictwa z funduszem alimentacyjnym realizowanym przed 2005 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) nie oznacza tożsamości obydwu instytucji, stąd brak odniesień co do postępowania w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń alimentacyjnych realizowanych przez ZUS i gminy.
Realizatorem zadań z zakresu funduszu alimentacyjnego od 1 października 2008 r. w myśl obowiązującej ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (dalej: ustawa o funduszu) jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Należy zaznaczyć, że do tego czasu zadanie to (w postaci zaliczki alimentacyjnej) realizowane było w przeważającej części przez ośrodki pomocy społecznej (dalej: OPS) na podstawie pełnomocnictwa udzielonego według wskazań w ustawie o zaliczce.
W momencie wejścia w życie przepisów dotyczących funduszu alimentacyjnego pojawił się problem związany nie tyle z pojęciem "organu właściwego dłużnika", ile z możliwością przekazywania zadań organu właściwego dłużnika do OPS, tak jak to miało miejsce dotychczas.
Zapamiętaj!
Organ właściwy dłużnika to wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika alimentacyjnego.
Organ właściwy wierzyciela to wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wierzyciela.
