Praktyczne aspekty funkcjonowania audytu wewnętrznego w świetle standardów audytu
Wprowadzenie Standardów audytu do praktyki funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego wymaga ich uwzględnienia podczas organizowania i funkcjonowania komórki audytu wewnętrznego w danej jednostce. Poprzez pryzmat tych standardów należy ponownie spojrzeć na różne aspekty organizacyjne tej komórki, a także dokonać weryfikacji zasad planowania i realizacji zadań audytu wewnętrznego, sporządzania i przekazywania sprawozdań z audytu, prowadzenia akt oraz oceny jakości pracy audytu.
Organizacja komórki audytu wewnętrznego
Analiza różnych aspektów organizacyjnych komórki audytu wewnętrznego powinna między innymi uwzględniać weryfikację dotychczasowych zakresów obowiązków oraz odpowiedzialność kierowników komórek audytu wewnętrznego i audytorów wewnętrznych.
Aspekty organizacyjne komórki audytu wewnętrznego
Kierownik jednostki sektora finansów publicznych powinien powołać w pełni niezależną komórkę audytu wewnętrznego, której najważniejszym celem powinno być wsparcie kierownika w skutecznym zarządzaniu.
Standard 2100 - Charakter pracy określa, że audyt wewnętrzny dokonuje oceny i przyczynia się do usprawnienia procesów ładu organizacyjnego, zarządzania ryzykiem i procesów kontroli stosując systematyczne i konsekwentne podejście. Natomiast Standard 2110 - Ład organizacyjny wskazuje, że działalność audytu wewnętrznego musi oceniać i przedstawiać stosowne rekomendacje dla usprawnienia ładu organizacyjnego tak, aby osiągane były jego następujące cele:
● promowanie właściwych zasad etyki i wartości wewnątrz organizacji,
● zapewnianie skutecznego zarządzania efektywnością pracy i rozliczaniem z odpowiedzialności w organizacji,
● przekazywanie informacji o ryzykach i kontroli do odpowiednich obszarów organizacji,
● koordynowanie działań i przekazywanie informacji pomiędzy radą, audytorami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz zarządem.
Działanie audytu wewnętrznego musi oceniać formę, sposób wdrożenia oraz skuteczność celów, programów i działań organizacji w zakresie etyki (interpretacje IIA do Standardu 2110). Działalność audytu wewnętrznego musi ocenić, czy ład organizacyjny w zakresie IT w organizacji wspiera osiąganie celów i realizację strategii organizacji. Również cele zadań doradczych muszą być zgodne z całością wartości i celów danej organizacji.
