Dodatkowe zagadnienia związane z realizacją projektów PPP
Jak już wielokrotnie podkreślano, PPP stanowi dziedzinę złożoną oraz interdyscyplinarną. Efektywne przygotowanie projektów PPP wymaga uwzględnienia różnorodnych aspektów prawnych, ekonomicznych, technicznych czy organizacyjnych oraz specyfiki branży lub sektora, w ramach którego wdrażany jest konkretny projekt. W niniejszym rozdziale zaprezentowano dodatkowe zagadnienia związane z przedsięwzięciami PPP, jakie najczęściej poruszane są w trakcie dyskusji nad zasadami realizacji projektów partnerskich.
Wpływ projektów PPP na dług publiczny samorządów
Zasady zaliczania zobowiązań z tytułu umów PPP do długu publicznego stanowią obecnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z partnerstwem publiczno-prywatnym. Bezpośrednią przyczyną nieporozumień narastających wokół tego tematu stało się rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (dalej: rozporządzenie w sprawie definicji długu publicznego), które weszło w życie z początkiem 2011 r. Zgodnie z jego postanowieniami, tytuły dłużne zaliczane do długu sektora finansów publicznych obejmują m.in. kredyty i pożyczki, umowy o sprzedaż z odroczonym terminem płatności, umowy leasingu, a także - "umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego". Rozporządzenie w sprawie definicji długu publicznego nie określiło jednak, które zobowiązania z tytułu umów o PPP zaliczane będą do długu. Nie wskazało też żadnych regulacji czy rozwiązań, które ułatwiłyby dokonywanie takiej klasyfikacji podmiotom publicznym.
Rozstrzygnięcie w przedmiocie obciążenia długu samorządów projektami PPP ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju rynku współpracy z prywatnymi inwestorami. Rozporządzenie w sprawie definicji długu publicznego wywołało wśród samorządowców obawy, że wszystkie umowy o PPP będą powiększać dług publiczny, co podważa jedną z podstawowych korzyści ze współpracy w formule PPP, jaką stanowić może właśnie częściowe odciążenie budżetu publicznego. Niektóre samorządy zadeklarowały nawet zaprzestanie w związku z tym prac nad projektami PPP. Nic bardziej błędnego. Aby rozwiać te obawy, należy kategorycznie stwierdzić - powtarzając przepis cytowanego rozporządzenia w sprawie definicji długu publicznego - że Naturalnie, takie stwierdzenie nadal nie daje odpowiedzi na podstawowe pytanie o rodzaje zobowiązań, a więc struktury projektów PPP i ich znaczenia dla długu publicznego.
