7. Katalog czynów mogących stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach pomocy społecznej
Przepisy ustawowe ustanawiają wiele reguł prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek organizacyjnych należących do sektora finansów publicznych, ale nie każde ich naruszenie stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a tylko takie, które zostało określone w art. 5-18a ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Katalog czynów tam wymienionych jest zamknięty, co oznacza, że nie można pociągnąć do odpowiedzialności za naruszenie zasad dyscypliny finansów publicznych, które nie zostało w nim wymienione.
Katalog czynów mogących stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach pomocy społecznej został wymieniony w tabeli.
Tabela. Katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych



*) Uwaga! Na podstawie art. 3 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przepisów tej ustawy nie stosuje się do należności celnych i należności podatkowych stanowiących dochody budżetu państwa lub JST.
7.1. Przykłady czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych najczęściej popełnianych w jednostkach pomocy społecznej
Najczęstszą przyczyną naruszania dyscypliny finansów publicznych w jednostkach pomocy społecznej jest z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek należących do sektora finansów publicznych oraz przez pracowników jednostki, będące efektem niesprawowania bądź nienależytego sprawowania kontroli wewnętrznej ze strony kierownika jednostki i głównego księgowego. Dużo rzadziej spotyka się przykłady świadomego naruszania obowiązujących przepisów, gdzie osoby dopuszczające się czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych mają na celu ich obejście lub złamanie. W takich przypadkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych niejako "towarzyszą":
